Aktuelle saker

Astrid Mørland mottar Tegnerforbundets reisestipend

27.3.2023

Gratulasjoner til vårt medlem Astrid Mørland som mottok Tegnerforbundets reisestipend 2023!

Årets jury bestod av Flu Hartberg og Shwan Dler Qaradaki.

Juryens begrunnelse:

"Vi har besluttet at årets reisestipend skal gå til Astrid Mørland. Mørland har gjennom sitt kunstnerskap jobbet med forskjellige kunstneriske uttrykk, hun har bl.a. beveget seg innenfor et surrealistisk og drømmeaktig landskap. Hennes prosjekt denne gang er mer konkret, og innebærer en reise til Grønland, der hun med et undersøkende blikk vil studere, reflektere rundt, og bruke tegning som et redskap til å bli kjent med - mumier fra 1400-tallet. Disse er nå er utstilt på Grønlands Nationalmuseum Nuuk. Hun skriver at hun har vært fascinert av mumiene siden 2009, og vi er glade for å kunne bidra til at prosjektet nå kan bli realisert. Gratulerer med reisestipendet! "

Astrid Mørland (f. 1950) er utdannet ved Statens Kunstakademi, Kunstgewerbeschule i Basel og cand. philol. kunsthistorie ved Universitetet i Oslo. Hun har en rekke separat- og gruppeutstillinger bak seg, og er innkjøpt av bl.a. Sørlandets Kunstmuseum, Oslo kommunes kunstsamling og  Kunst på Arbeidsplassen. Mørland bor og arbeider i Lillesand.

Foto: Anne Day

Astrid Mørland mottar Tegnerforbundets reisestipend